Friday, February 24, 2012

Life from Zero

assalamualaikum..

Setiap perkara yang kita rancang hanya sekadar rancangan manusia tapi yang akan menjayakannya adalah yang Maha Esa lalu kita teruskan juga. Mungkin aku degil kali ni dengan mereka2 yang membantu tapi apa yang aku mampu buat? Bangun2 subuh aku baru teringat perancangan untuk hari ni balik Selangor. Baru teringat! MasyaAllah.... kali ni aku pasrah saja dengan keadaan walaupun Adah cakap "Kita jangan mengalah pada keadaan!"

Kata seorang rakan pada saya, “Hidayah perlu dicari, macam juga jodoh dan rezeki konsepnya Dina" .Benar sekali, hidayah tidak datang bergolek. Akan tetapi ramai yang cuma menanti hati mereka ‘dibuka’ tanpa sebarang usaha. Ramai yang menanti ‘seru’ hadir tanpa berbuat apa-apa. Seperti yang berkata “Aku nak kaya” namun duduk saja goyang kaki, tanpa usaha, maka mana mungkin harta turun dari langit begitu saja. Samada kita sedar atau tidak, setiap hari kita memohon hidayahNya. Setiap hari kita memohon Allah menunjukkan kita kepada jalan yang lurus. Berapa kali kita sebut, baca dan ulang dalam Surah Al-Fatihah. (ٱهْدِنَا ٱلصِّرَ ٰط ٱلْمُسْتَقِيمَ - Tunjukilah kami jalan yang LURUS) Berapa ramai yang benar-benar fahami dan bersungguh tatkala membacanya. Ini peringatan untuk diri juga!
sumber dari Wardina Safiyyah

Nak jugak ada rasa berdegil macam Dr Nini. Dia salah seorang obsesi aku kot. (^_^)" maaflah

Dan untuk kali ni biarlah aku kasi mereka2 berdikari sekejap. Mungkin mereka fikir "Mereka budak baru" tapi fikiran aku pulak hanya nak mereka berdikari saja. Tak lebih dari tu dan aku masih lagi ada rasa bersalah dalam diri. Kita tengok macam mana nanti. Yang masih dijalanan biarlah mereka selamat sampai dari situ aku akan tolong 'guide' dari jauh! ulalaalalala.... (-________-)

Kadang2 aku sendiri tak faham dengan fitrah kehidupan sekarang yang entah celah mana bertukar?? Mungkin aku fikirkan kehidupan masa depan tu lebih cerah kalau semua bergerak seiring dan sekata tapi kalau terkandas tengah jalan kau hanya ada dua pilihan saja Nak teruskan atau tunggu je rezeki Allah turun dari langit? tapi tak semudah tu. Mungkin aku masih lagi baru dan mereka2 sudah banyak pengalaman atau rempah ratus . Nak dibandingkan aku dengan mereka jauh beza dan aku tabik la dengan mereka2 yang berjaya tu. Bagus dan hebat sekali. Nak puji depan2 rasa kekok pulak! heeee ("______")

Dan bukan senang nak hadapi cabaran2 ni. Itu aku tahu dan aku mampu berkata2 tapi masih lagi kurang bertindak sebabnya aku masih disini. Haaaaaa tolonglah Ya Allah...Mama kata bila nak berdoa tu berdoa dengan spesifik! sebagai contoh la " Ya Allah kurniakanlah aku suami yang soleh, yang pandai tangkap gambar so that nanti gambar kawin tak la shaking atau rosak! Then suami yang tinggi supaya nanti tak payah la beli kereta pendek2 sport2 gitu terus beli Alphard Hitam nanti senang anak ramai tak payah susah2 tukar kereta. Besides that nak jugak suami yang kuat berjalan travel2 ni supaya senang la sikit tak payah la nak bodek2 mintak nak honeymoon luar negara! Amin.......

Macam tu je doa nya spesifik sikit. Contoh lain " Ya Allah turunkanlah berat badan aku sebanyak 15KG sebelum Mei ni!" " Ya Allah bantulah aku jadi KMC untuk tahun 2013 ni!" "Ya Allah berilah aku kesenangan untuk jawab paper Programming lalu dapat A+!" Amin....

Itu jelah.


HAVE A NICE DAY!



No comments: