Thursday, December 1, 2011

..bila manusia tidak jujur dengan kerja..



assalamualaikum..

ketika pulang dari kuliah yang memenatkan singgah sekejap dekat warung makan. Alahai warung la sangat. amik paper coklat dengan pen biru tulis order -bihun goreng biasa- itu menu favourite! diet agaknya makan makanan ringan2 ni. Duduk dekat kerusi diantara dua warung sekejap sambil tunggu turn nak dapat makanan tadi. Sambil menung sana sini tengok manusia yang macam2 kerenah. Tetibe2 rasa nak tengok warung ayam segera. kata nama lain KFC malaysia. Seorang pekerja sedang potong ayam, leka sambil dengar lagu jiwang. Tetibe bunyi mesej masuk. Bukan mesej gua,tapi mesej dekat telefon pekerja lelaki tadi. Dia toleh lalu secara tak sengaja pisau yang dia guna untuk potong ayam tadi terjatuh menyembah bumi di atas lantai putih yang ada sejuta bakteria baik dan jahat.Aku terus tengok. Habis saja pekerja lelaki tu balas mesej dia kembali ke tempat potong ayam tadi. Terkebil2 cari pisau. Rupanya ada di atas lantai.Aku terus lihat lagi. Lelaki tu amik dengan laju pisau tu dan toleh2 ke arah luar. Aku terus lihat gelagat dia. Tanpa rasa segan dan silu dia terus menyambung kerja memotong ayam dengan pisau yang sama menyembah bumi di atas lantai yang ada sejuta bakteria baik dan jahat tadi. Padahal pili air hanya di depan kelopak mata saja. Bayangkan betapa tak jujurnya dia bekerja. Alangkah baiknya kalau dia lalukan air pada pisau tadi atau cepat2 tiup pada pisau tu untuk halau segala macam bakteria? jadi aku hanya tersenyum. Mungkin warung ayam segera tu tak jadi pilihan makanan aku lagi. terima kasih.

owh..gambar di atas bukanlah berkaitan dengan cerita di bawah...sengaja pilih untuk mood oren hari ni.

No comments: